C&S – Consequence and Sequel (Kesan dan akibat daripada kesan)
Kaedah/Langkah yang signifikan:
- Adakah cadangan berkaitan berjaya?
- Apakah risiko yang mungkin dihadapi?
- Apakah kesan serta merta, jangka panjang, dan jangka pendek?
- Adakah cadangan berkenaan baik?
Contoh tajuk: Pelajar bukan berbangsa Cina harus mempelajari Cina sebagai mata pelajaran wajib.
Cadangan: Sekolah mengadakan kempen kesedaran yang bertajuk “Kepentingan Pembelajaran Bahasa Cina”
Risiko: Mendapat bantahan dan aduan yang kuat kerana bahasa kebangsaan negara kita ialah bahasa Melayu.
Kesan serta merta:
- Kesan baik: Mendapat sokongan daripada pelbagai pihak dan golongan.
- Kesan buruk: Terus dibantah, menyebabkan dasar ini tidak dapat dijalankan.
Kesan jangka panjang (lebih daripada 25 tahun)
- Kesan baik: Pelajar bukan berbangsa Cina dapat membaca, menulis dan berkomunikasi dengan fasih dengan orang Cina.
- Kesan buruk: Mereka tidak dapat menguasai bahasa Cina dan kemungkinan selepas 25 tahun, bahasa Cina telah menjadi bahasa antarabangsa utama.
Kesan jangka pendek ( 1-5 tahun)
- Kesan baik: Pelajar bukan berbangsa Cina menyesuaikan diri dengan pembelajaran bahasa Cina.
- Kesan buruk: Mereka tidak dapat menguasai bahasa tambahan.
Cadangan: Pihak kerajaan atau sekolah mengadakan Pertandingan Deklamasi Bahasa Cina dan memupuk penyertaan golongan pelajar bukan berbangsa Cina supaya minat dengan Bahasa Cina.